Saturday 21 May 2011

Pembuka Bicara...

hehe.. adui... xm...xm... bilalah nak habis.. hehe.. sy suka belajar.. hahaha.. boleh caya ka?
Persediaan xm kali ni sy buat ulangkaji dan buat blog mengenai apa yang sy tengah belajar. nak tau apa yang saya belajar? okey... jom baca...

DEFINISI TERAPI
seorang tokoh terkenal dalam memberi definisi terapi ini iaitu Mosby(2001). Tokoh ini mengatakan bahawa terapi ialah rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah menghadapi sebarang penyakit atau mengalami sesuatu kecederaan bertujuan untuk mengembalikan kefungsian badan secara normal.
Dalam konteks pendidikan pula, terapi ialah kaedah membantu seseorang murid untuk bergerak balas terhadap sesuatu aktiviti atau kemahiran.
Pada pendapat saya sendiri, iaitu kesimpulan saya untuk definisi terapi ini ialah 1 kaedah rawatan kepada seseorang untuk bergerak balas terhadap sesuatu aktivit bagi membantu dalam kefungsian tubuh badan pesakit.

KEPENTINGAN TERAPI DALAM PENDIDIKAN KHAS
Banyak kepentingan terapi dalam pendidikan khas terutama bagi kanak-kanak bermasalah pembelajaran. antaranya:
        1. Meningkatkan perkembangan fungsi kognitif, emosi, sosial dan psikomotor murid pembelajaran khas.
        2. Mewujudkan suasana persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan
        3. Melatih murid-murid bermasalah pembelajaran menguasai kemahiran-kemahiran tertentu yang bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian.
        4. Meransang murid untuk bergerak balas secara positif terhadap sesuatu kemahiran.

JENIS-JENIS TERAPI
Pelbagai jenis terapi yang boleh diaplikasikan dalam pendidikan khas bermasalah pembelajaran:
        1. Terapi fisio
        2. Terapi cara kerja
        3. Terapi pertuturan
        4. Terapi muzik dan nyanyian
        5. Terapi seni visual
        6. Terapi Hidro
        7. Terapi main
        8. Terapi pergerakan kreatif
        9. Terapi alternatif
                  (aroma, herba, ozon, floortime, pasir, haiwan, snoezelen, berkebun)

No comments:

Post a Comment